Bilder från den kriminaltekniska konferensen i Oslo

Kriminalteknisk Forum (KTF), Svenska kriminalteknikföreningens norska syskonförening, genomförde 10 – 12 april sin vart annat år återkommande Landskonferens. Konferensen lockade drygt 200 deltagare.

Det samlade svenska omdömet var att konferensen var mycket givande och liksom tidigare år överlägsen den svenska genom sitt mer verklighetsnära innehåll. Bl.a. granskade man, till skillnad mot normalt framgångsrika ärenden, vad som skett i ett ärende där man kriminaltekniskt hade misslyckats få framgång och vars utredning fick ett tragiskt slut (Monika saken).

Efter inledningsanförande av KTF:s ordförande, Hans Barane, inledde förste statsadvokaten Terje Nybö från Riksadvokaten med att berätta att han satt stort värde på SKF:s tidning Bevis som han konstaterade nu kommit ut i 27 år.

Det är även möjligt för svenska kriminaltekniker att prenumerera på Bevis och även delta på KTFs konferenserna.

Bifogar programmet för konferensen och bilder tagna av Thomas Kupper, en av stipendiaterna från Svenska kriminalteknikföreningen.

Program KTF Landskonferanse 2018

KTF konferens april 2018