Kriminalteknisk Forums Landskonferense 2018

Delar av styrelsen från den Svenska Kriminalteknikföreningen har tillsammans med våra vinnare av stipendierna varit och deltagit på Kriminalteknisk Forums Landskonferens 2018 i Oslo. Programmet har varvats med intressanta och tänkvärda föreläsningar samt med olika ärendegenomgångar där kriminaltekniken har stått i centrum.

Föreläsningarna har bland annat handlat om

• Kvalitetsutveckling av utredningsarbetet där kriminaltekniken är en viktig del.
  • Utsattheten som enskild kriminaltekniker i stora och medialt uppmärksammade ärenden.
  • En föreläsare framställde att det kan finnas en farhåga nu när DNA-undersökningarna blir allt känsligare, dvs behöver färre och färre celler för att få fram en profil. Farhågan när det gäller detta är kontamineringsrisken vid främst kontakt-DNA.
  • Kontamineringsproblematiken i det praktiska kriminaltekniska arbetet, då i alltifrån fordon, själva brottsplatsen, labbet samt behovet av strukturerad rengöring av vår utrustning och omgivning. I denna förläsning påtalades vikten av att på brottsplatserna säkra referensprov från själva platsen då gärningsmannen legalt tidigare har vistats där.
  • Användandet av IR-belysning med tillhörande kamera möjliggör att lättare återfinna bl.a. blodfläckar på mörka underlag samt att detektera hudförändringar t.ex. blåmärken på kroppar.
  • Den nya nordiska brandmanualen föredrogs och översättningen till svenska pågår och beräknas vara klar före sommaren. I denna manual finns det praktiska tips, råd och instruktioner för att höja vår kvalitet vid brandplatsundersökningar.
  • En rättsläkare föreläste om våld mot barn samt hur viktigt det är att kriminaltekniker blir involverade och fotodokumenterar dessa skador samt spårsäkrar. Han påtalade även vikten av att dessa läkarundersökningar utfördes i möjligaste mån av rättsläkare.
  • Hela konferensen avslutades med att Kjell Carlsson föreläste om nya kriminaltekniska rön.
  • Det inrättades ett nyinstiftat årligt pris i Kjell Carlssons namn, ”Kjell Carlssons innovationspris”. Detta pris delas gemensamt ut av de kriminaltekniska föreningarna i Norge och Sverige. Detta första pris tilldelades Kjell Carlsson.

Dagarna har genomsyrats av en positiv anda och en stor vilja till samarbete och utveckling.